Use of Virtual Platforms by Dentistry students
Keywords:
Aprendizaje, Educación a Distancia, Enseñanza, Estudiantes de OdontologíaAbstract
Introduction: the impact of distance education in Mayabeque has been positive, so it allowed the continuity of the teaching process mainly after the COVID-19 pandemic.
Objective: to characterize the use of the virtual modality in the development of distance education in students of the Stomatology career in the province of Mayabeque from February to April 2023.
Method: an observational, descriptive, cross-sectional study was carried out at the Faculty of Medical Sciences of Mayabeque, in the period from February to April 2023. The population under study was made up of 58 students from the five years of the Dentistry career. The variables studied were: academic year, Virtual Platforms accessed, frequency of access, opinion of the level of skills, number of students who participated in virtual events per year. Students from the first to fifth year of the program who gave their consent were included.
Results: 94.74% of the students use the virtual form in the teaching-learning process, with WhatsApp being the most used with 98.25%, in frequency sometimes with 64.91% and the average skill level with 68.42%. 31.58% of the students participated in scientific events.
Conclusions: the vast majority of the students used the virtual modality, predominating WhatsApp and sometimes with a medium level of skills. The third part participated in virtual events.
Downloads
References
Lardoeyt Ferrer R, Calixto Robert Y, Torres Sánchez Y, Taboada Lugo N, Lardoey Ferrer M, Perdomo Arrien J, et al. Entorno virtual de aprendizaje de Genética Médica en tiempos de la COVID-19 en la Facultad de Medicina Finlay-Albarrán. Rev Cubana Inf Med [Internet]. 2021 [citado el 21 de abril del 2023]; 13 (2) .Disponible en: https://revinformatica.sld.cu/index.php/rcim/article/view/447
Nietzsche F. Carta a Meneceo: Textos de los grandes filósofos, Edad Antigua. Barcelona: Herder; 1982. p. 93-97.
Montoya Acosta L, Lescay-Arias M, Zelada Pérez M, Antúnez Coca J, Burgal Cintra C. Entornos virtuales y posibilidades para una educación más inclusiva. Rev Cubana Inf Med [Internet]. 2023 [citado el 21 de abril del 2023]; 15 (2) Disponible en: https://revinformatica.sld.cu/index.php/rcim/article/view/570
Enoki Miñano E. El aprendizaje a distancia en odontología como una alternativa de la universidad ante la COVID-19. Rev Cubana Estomatol [Internet]. 2020 [citado el 21 de abril del 2023]; 57 (3): [aprox. -3308 p.]. Disponible en: https://revestomatologia.sld.cu/index.php/est/article/view/3308
Palacios Valderrama W, Álvarez Avilés M, Valle Villamarín M, Hernández Navarro M. Uso de las tecnologías de la información y las comunicaciones por docentes universitarios ecuatorianos. EDUMECENTRO [Internet]. 2018 [citado el 28 de abril del 2023]; 10 (3): [aprox. 14 p.]. Disponible en: https://revedumecentro.sld.cu/index.php/edumc/article/view/1222
Díaz Pita GF. La educación a distancia, una oportunidad en tiempos de la COVID-19. Rev de Cien Med Pinar del Río [ Internet]. 2021 [citado el 25 de abril del 2023]; 25(2): [aprox. 0 p.]. Disponible en: https://revcmpinar.sld.cu/index.php/publicaciones/article/view/5050
García Savón Y, Roche Madrigal MD. Aula virtual: utilización en tiempos de COVID-19 en la carrera de Sistema de Información en Salud. Rev Cub Tec Sal 05Vol. 2 No. 3Pérez Ramos et al.[Internet]. 2022 [citado el 21 de abril del 2023];13(3). Disponible en: https://revtecnologia.sld.cu/index.php/tec/article/view/3939
Rosales Reyes SA, González Ramos R M, Raimundo Padrón E, Grau León I B, Díaz Martínez AG. Estomatología 2020, un congreso en tiempos de la pandemia de COVID-19. Rev Cubana Estomatol [Internet]. 2021 [citado el 21 de mayo del 2023]; 58(4): e4111. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0034-75072021000400017&lng=es
Jiménez Franco L, Díaz de la Rosa C, Cruz Rodríguez R. Cursos virtuales como espacios para el intercambio de conocimiento. Rev de Cien Med Pinar del Río [Internet]. 2023 [citado el 21 de abril del 2023]; 27: [aprox. 0 p.]. Disponible en: https://revcmpinar.sld.cu/index.php/publicaciones/article/view/5582
Matos Columbié Zd, Matos Columbié C, Pastrana Corral SA, Socias Iglesias A, Árcega-López BS. La dirección del proceso de enseñanza-aprendizaje virtual universitario durante la pandemia de COVID-19. Rev Inf Cient [Internet]. 2021 [citado el 21 de mayo del 2023];100(5). Disponible en: https://revinfcientifica.sld.cu/index.php/ric/article/view/3572
Cala Calviño L, Álvarez González RM, Casas Gross S. La informatización en función del aprendizaje en la universidad médica. MEDISAN [Internet]. 2018 [citado el 21 de mayo del 2023]; 22(3): 304-309. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1029-30192018000300012&lng=es
Vitón Castillo A, Ceballos Ramos L, Rodríguez Flores L, Lazo Herrera L, Pérez Álvarez D. Uso de las tecnologías de la información y las comunicaciones en la carrera de Enfermería. Rev de Cien Med de Pinar del Río [Internet]. 2019 [citado el 21 de mayo del 2023]; 23(3): [aprox. 7 p.]. Disponible en: https://revcmpinar.sld.cu/index.php/publicaciones/article/view/3943
Miguel Román JA. La Educación Superior en tiempos de Pandemia: una visión desde dentro del proceso formativo. RLEE (México) [Internet]. 2020 [citado el 21 de mayo del 2023];13(40). Disponible en: https://www.redalyc.org/jatsRepo/270/27063237017/html/index.html
Linares Río M, Mergarejo Serrano C, Travieso Ramos D, Herrera Serrano B, Quintana Pereda R. Aplicación web para los procesos docentes de la especialidad Oftalmología. Rev Cubana Inf Med [Internet]. 2023 [citado el 21 de julio del 2023]; 15 (2) Disponible en: https://revinformatica.sld.cu/index.php/rcim/article/view/530
Fernández Rodríguez C, Tárraga Mínguez R, Gómez Marí I, Arenas Fenollar M. Impacto de la docencia online en el rendimiento académico de estudiantes españoles de medicina. Educ Médica Superior [Internet]. 2023 [citado el 21 de mayo del 2023]; 37 (1) Disponible en: https://ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/3269
Vidal Ledo M, Gari Calzada M, Fernández Oliva B, Vialart Vidal M. WhatsApp como plataforma de enseñanza-aprendizaje durante la pandemia de COVID-19. Educ Méd Sup [Internet]. 2022 [citado el 21 de agosto del 2023]; 36 (1) Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S086421412022000100020
Moya Salazar J, Busalleu D, Contreras Pulache H. Percepción de estudiantes universitarios sobre la educación superior a distancia. Revista Cubana de Medicina Militar [Internet]. 2023 [citado 7 de septiembre del 2023]; 52 (3) Disponible en: https://revmedmilitar.sld.cu/index.php/mil/article/view/2348
Sanjuán Gómez G, Rabell Piera O, del Castillo Saiz G, Gómez Martínez M, Morales Velazquez I. La calidad de la docencia en Entornos Virtuales de Aprendizaje, necesidad del conocimiento integral de los docentes. Rev Cubana Inf Med [Internet]. 2022 [citado el 21 de mayo del 2023]; 14 (2) Disponible en: https://revinformatica.sld.cu/index.php/rcim/article/view/558/pdf
Jiménez Franco L, Diaz de la Rosa C, Quintero Méndez Y. Primera Jornada Científica Nacional Virtual sobre COVID-19 y Simposio Nacional Virtual sobre atención al paciente grave y crítico con COVID-19: espacios para el intercambio de conocimientos. Medisur [Internet]. 2022 [citado el 21 de mayo del 2023]; 20(1): 1-3. Disponible en: http://www.medisur.sld.cu/index.php/medisur/article/view/5314
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Aliena Pérez Ramos, Rosa Laura Reyes Rodríguez, Dayrel Evelio Jiménez Londres, Katyleidis Pérez Acosta
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
You are free of:
- Share copy and redistribute the material in any medium or format
- Adapt Remix, transform and build from material
- The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the terms of the license
Under the following terms:
- Attribution - Oh, it's a good thing. You must give adequate credit , provide a link to the license, e indicate whether changes have been made . You can do it in any reasonable way, but not in such a way as to suggest that you or your use have the support of the licensor.
- Non-Commercial - Oh, it's a . You can't make use of the material with commercial purposes .
- No additional restrictions You can't apply legal terms or technological measures that legally restrict others from making any use permitted by the license.