Dent in the ideology of the Cuban university student movement

Authors

Keywords:

History, Student Movement, University.

Abstract

Introduction: Mella's political awareness enabled him to glimpse the important social function of knowledge, science and education and project a revolutionary social change where the actors in the process were conscious subjects of the conditions of that struggle.

?

Objective: to exemplify the contribution of Julio A. Mella to the ideology of the Cuban student movement, the present investigation is carried out.

?

Methods: the general methods of scientific knowledge were used, such as: the historical-logical, the analytical-synthetic, the inductive-deductive; reviewing a total of 12 bibliographical references.

?

Conclusions: in a pseudo-republic scenario where inequality in terms of rights and social classes, that young man, what to say of the historic leader of the Cuban Revolution when qualifying him as the man who did the most in a short time; advocated for a radical reform convinced that universities are always one of the firm exponents of civilization, culture and patriotism of the people. He is a genuine representative of the Cuban youth of his time in which a Marti and Marxist training materializes, which allowed him to have a broad vision of the need for the transformation of the university in order to obtain social changes.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Acevedo Tarazona Á, Lagos Cortés E. Los estudiantes universitarios en la revolución cubana de 1959. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud[Internet]. 2019 [citado 26 ene 2022]; 17(1): [aprox. 16 p.]. Disponible en: https://www.redalyc.org/journal/773/77360021006/html/

Álvarez López M, Montero Pereira TM. Julio Antonio Mella: líder revolucionario de todos los tiempos. ISLAS [Internet]. 2021 [citado 26 ene 2022]; 63 (198): [aprox. 7 p.]. Disponible en: https://islas.uclv.edu.cu/index.php/islas/article/view/1167

Suárez Díaz AM. Exilios del intelectual cubano Juan Marinello: un hombre con una filiación y una fe. Dimensión Antropológica [Internet]. 2018 sept-dic [citado 26 ene 2022];74: 25-58. Disponible en: https://www.dimensionantropologica.inah.gob.mx/?p=14854

Cordoví Núñez Y. La Universidad Popular José Martí en la órbita del pensamiento político de Julio Antonio Mella. Cuba, 1923-1927. Historia Caribe [Internet]. 2021 [citado 26 ene 2022];16(38):107-136. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7974916

García Sosa JM, Díaz Sosa F. El programa de Filosofía y Sociedad para las ciencias médicas. Fundamentos y presupuestos. Revista EDUMECENTRO [Internet]. 2012 [citado 26 ene 2022]; 4(3):[aprox. 9 p.] Disponible en: http://www.revedumecentro.sld.cu/index.php/edumc/article/view/185/371

Alfonso Tejeda FI. Estudiar el pensamiento de Julio Antonio Mella desde lo curricular. Revista EDUMECENTRO [Internet]. 2014 may-ago [citado 26 ene 2022]; 6(2): [aprox. 6 p.]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742014000200011&lng=es

Vizcay Castilla M, González Sánchez MC, Morgado Ruiz SB, Oropeza González F, Alvarez Hernández LA. Contribución de Julio Antonio Mella desde la reflexividad y la praxis al pensamiento educativo y científico en Cuba. MEDICIEGO [Internet]. 2014 [citado 26 ene 22]; 20 (1): [aprox. 6 p.]. Disponible en: http://www.revmediciego.sld.cu/index.php/mediciego/article/download/121/3504

Castañeda E. Instituto de Historia del Movimiento Comunista y la Revolución Socialista de Cuba. Documentos y artículos / recopilación. La Habana: Editorial de Ciencias Sociales; 1975. Capítulo 5 p.50-190. 06Vol. 1 No. 2Columna Médica

Vicedo Tomey A. La integración de conocimientos en la educación médica. Educ Med Sup [Internet]. 2009 [citado 26 ene 2022]; 23(4): 226-37. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412009000400008&lng=es&nrm=iso

Castro Bosch M, Espinosa Rodríguez R, Pujals Victoria N, Durán García F, Díaz Cruz LM. Lo social en el currículo de formación de profesionales de la salud. Educ Med Super [Internet]. 2012 [citado 26 ene 2022]; 26(3):450-58. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412012000300010&lng=es&nrm=iso

Federación Estudiantil Universitaria. ABC de la FEU. La Habana: Federación Estudiantil Universitaria; 2018.

Rivero Morey RJ, Rivero Morey J, Magariño Abreus LR. Visión sobre la importancia de los Grupos Científicos Estudiantiles desde la Universidad de Ciencias Médicas de Cienfuegos. Rev 16 de Abril [Internet]. 2021 [26 ene 2022]; 60 (282): e1432. Disponible en: https://rev16deabril.sld.cu/index.php/16_04/article/view/1432

Published

2022-09-01

How to Cite

1.
Rivero Morey RJ, Magariño Abreus L del R, Rivero Morey J, Olano Rivalta M. Dent in the ideology of the Cuban university student movement. Columna méd. [Internet]. 2022 Sep. 1 [cited 2025 Jan. 29];1(2):e64. Available from: https://revcolumnamedica.sld.cu/index.php/columnamedica/article/view/64

Issue

Section

Humanities Articles